Koninklijke Muziekvereniging Fanfare Venlo: Zoë is d'r in Venlo maar ein!
U bent hier: Home

Een muziekinstrument leren bespelen

Om te starten met het bespelen van een  instrument is het van belang dat de (mond) motoriek en het vasthouden van aandacht voldoende ontwikkeld is.

De leeftijd om te beginnen met een instrument is afhankelijk van de wensen en interesse van het kind. Al met zes jaar kunnen kinderen beginnen met het bespelen van een slagwerk instrument. Vanaf zeven jaar is het bespelen van een blaasinstrument mogelijk. Voordat uw kind begint met de opleiding, is het mogelijk om een proefles te volgen.  Hierna kan uw kind instromen in de opleiding. Dit instromen kan ten alle tijden en is niet gebonden aan het schooljaar.

Naargelang de keuze die u of uw kind voor een bepaald instrument maakt, krijgt hij/zij les van een instructeur koperinstrumenten, houtinstrumenten of slagwerk. Via eenvoudige liedjes op het instrument en aanvullende kennis over noten lezen, wordt gewerkt aan de basis speelvaardigheid. Na ongeveer twee jaar (afhankelijk van de vorderingen) is uw kind zo ver dat hij/zij een toets mag afleggen voor het A-diploma (dan wordt de basis beheerst).

Dit gehele traject wordt verzorgd door het Kunstencentrum Venlo of door een erkende vakleerkracht binnen de vereniging. De kosten voor deze A opleiding zijn voor de ouders. Tijdens deze periode is er geen contributie verschuldigd, dit is voor rekening van de Fanfare.  De Fanfare zorgt ook voor het instrument en het benodigd lesmateriaal. De leerlingen zijn lid van de Fanfare en worden natuurlijk bij alle activiteiten binnen onze verenigingactiviteiten betrokken.

A-diploma

Naargelang de keuze die u of uw kind maakt voor een bepaald instrument, krijgt hij/zij les van een instructeur koperinstrumenten, houtinstrumenten of slagwerk (*). Via eenvoudige liedjes op het instrument en aanvullende kennis over noten lezen, wordt gewerkt aan de basis speelvaardigheid. Na ongeveer een jaar gaat men op voor het A-diploma, dit is een toets om te testen of men de basis beheerst.

B-diploma

Na het A-diploma, gaat men verder met het B-diploma. Het niveau gaat omhoog, mede omdat leerlingen met A-diploma bij een ensemble gaan spelen. Dit is een kleine groep muzikanten - samengesteld uit leden van de Fanfare - waarin men leert om samen te spelen in een groep.
Gemiddeld genomen behaalt iedereen binnen 2 jaar jaar het B-diploma, maar is het niveau al na 1 jaar voldoende om mee te kunnen spelen met het korps.
bugel

C- en D-diploma

Wie zich na het behalen van A- en B-diploma nog verder wil ontwikkelen en zijn/haar instrument helemaal wil beheersen, kan kiezen voor het C- en zelfs D-diploma. Dit is geen eis van onze vereniging, maar puur afhankelijk van de ambities en wensen van uw zoon of dochter.

(*) afhankelijk van het aantal aanmeldingen gebeurt de opleiding of intern of via de lokale muziekschool.

Meedoen met de Fanfare?